A televízió és az edukáció hatása a gyermekek táplálkozási szokásaira

Erdélyi-Sipos Alíz dietetikus, okleveles táplálkozástudományi szakember1, Figler Mária egyetemi tanár2

2PTE ETK Táplálkozástudományi és Dietetikai Intézet

Absztrakt

E keresztmetszeti vizsgálat célja az volt, hogy feltárja a 9–12 éves gyermekek táplálkozási, illetve televíziónézési szokásait, valamint a reklámok és a televízió befolyásoló hatását a nassolási és az étkezési szokásaikra, továbbá, hogy felhívja a figyelmet az edukáció fontosságára. Az oktatás jelentőségét a táplálkozási ismerettel rendelkező tanulók táplálkozási szokásainak és a hasonló ismerettel nem rendelkező kortársaik összehasonlításával igazoltuk. A mintaválasztás nem véletlenszerű, kényelmi mintavételi technikával készült Budapesten 9–12 éves tanulók között. A felmérésből kiderül, hogy a szélsőséges testtömegű gyermekek, a (nagyon) soványak és a (nagyon) kövérek tévéznek a hétvégén három óránál többet. A televízió előtt több időt töltő gyermekek többet nassoltak. Az egészséges táplálkozásról szakszerűen összeállított program keretében tanuló gyermekek körében kisebb (2,2%) a nassolnivalókat gyakran vagy (szinte) mindig vásárlók/vásároltatók aránya, mint a programban csak egy-két alkalommal (29,2%) részt vevők körében (p = 0,001).